lördag 2 maj 2009

Jag behöver bli utmanad.

Gamla bloggen: Dec 29th, 2007 1:03 am

Utmaningen kan jag själv formulera, men utan det driv som behövs så behöver jag nu en chef.


Formuleringen - den har smält fram och geggats runt länge, i decennier, kanske längre än jag tror. Meningen har gjutits om ett otal gånger - hos mig och hos alla de som fått mig fundera. Men i och med olika omständigheter; en bok av Katarina Bjärvall, tankebanor från farmor Disa, tema shopping i Kunskapskanalen, min arbetsplats där jag dagligen uppmuntrar folk att köpa nytt...

Det kristalliseras i nygamla magkänslor, men nu börjar jag fatta vad jag vill: Omsätta tanken.

Konsumindre. (Märkte att jag kunde skriva ihop orden.)
Downshifting. Bromsa the fucking allenarådande tillväxt.

I praktiken blir det följande destillat - hur stora behov fyller det jag köper på ett år? Varje sak som lockar fram köplusten ska få snitsla sig genom min egen skoningslösa hinderbana:

1. Är tingesten vacker och nyttig?
2. Är den så pass dyr att jag vill vårda den ömt?
3. Är den återanvänd eller finns det en andrahandsmarknad när jag inte behöver den längre?
4. Gör den någon annan lycklig, kanske den som får den eller den som tillverkat den?

På det här sättet kan jag inte skylla på att en sak bara är ett Billigt Fynd. Mycket konstigt att man ibland ser priset som en anledning att handla något som man inte måste ha. Utmana mig - Vem vill förhöra mig på läxan i ett år? Själv glömmer jag bort de goda idéer jag hade igår, de måste spridas istället.

På det här sättet kan jag praktisera den goda karaktär som jag alltid har åtrått. Tänker däremot inte sätta upp björkklättring på karaktärslistan. På ett tag.

Om ingen gör ett sjuhelsikes chefsjobb förstås.


Å t e r a n v ä n t . . .: Långklänning från "Bytt & Nytt" med gröna blommor och blad, närmast blir den min nyårsstass!


Kommenterat av:

Anonym Skrivet January 06th, 2008
Jag kan förhöra dig!Kram! Ses i veckan!Anneli

Anonym Skrivet January 07th, 2008
bra skrivet jag vill också konsumera mindre o downshiftamen jag e på god väg faktisktborde nog ta mej i kragen o blogga lite mera

Millegrafos Skrivet January 08th, 2008
Tack, Anneli! Perfekt att ha TVÅ sköna chefer på jobbet! Kul att du läser mig, anonym! På väg hem från jobbet brände några mynt i fickan. Vanlig vana är att jag på Sockerbyrån byter slantar mot kolhydrater. Men jag tänkte till och gick in och bytte dem mot en hel sedel istället. Önskar att pengasamlande i sig gav större kickar än det gör, men lite kul kändes det faktiskt. Jag konsumindrade helt enkelt!

Anonym Skrivet January 09th, 2008
Braa! Ett litet men viktigt steg mot ett liv med mindre konsumtion. Det tar tid att ändra på beteendemönster som är väl inkörda. /Anneli

Anonym Skrivet December 10th, 2008
Vad kul att Du också är på G! Heja!Susanne

Inga kommentarer: