fredag 8 maj 2009

Bra är bättre. Soya till exempel.

Gamla bloggen: Mar 17th, 2008 10:12 pm

Tänkte den geniala tanken vid årsskiftet, att från och med nu ska jag göra Det Rätta varje dag. En rejält kaxig tanke, lite väl förnuftig och rentav tråkig. Men det lockade för att det lät så lätt och så rätt. Att jag inte kommit på detta tidigare!


Har jag ett val så ska jag snabbt och enkelt kunna välja - rätt sak, inte fel. Hur svårt kan det bli? För att inte citera en schlager. Vinsten för egot blir att slippa omvärdera alla ilands-problem dagligen. Ska jag diska nu eller sen? Ska jag ryta åt min ilskna tvååring som inte vill, eller ska jag lirka? Ska jag köpa nåt fullt med kakao och socker eller spara till en laptop?

Ja, man hör ju - plötsligt blir svaren liksom fånigt enkla och oförhandlingsbara. Nästan lite osportsligt.

Sunda dagar, redan framme i mars, praktiserar jag faktiskt tanken. Övriga dagar tycker jag att regler och rutiner är roligast när man omprövar dem. Är tvär och chokladfrossar.

Men när jag väljer bort nyttiga frukostfilen och käkar ännu bättre soya-yoghurt istället - då jublar varenda cell i kroppen och jag undrar varför jag inte kommit på DET tidigare. Då är det svårt till och med för mig att omvärdera.


Å t e r a n v ä n t . . .: Sulky från Björknäs - inte den från Klacknäset.

Kommenterat av:

Anonym Skrivet March 18th, 2008
hahah..ja, så sant så sant.Välkommen på Vårvernissage hos mig. limerose.blogspot.com Tips! Låt barnen få vara med och måla. Jag har endast ett litet hörn i vårt allrum med staffli och målarsaker. Ingesvängrum, inget torkrum. Tre katter och en 4-åring som älskar att måla. Häng tavlorna högt upp.Ha det gott!/Rosemarie


Millegrafos Skrivet March 18th, 2008
Tack för svaret på hur du får till det med alla dina tavlor i hemmet! Nu ska jag till dig och kolla vernissaget. Hälsar Karin.

Anonym Skrivet March 18th, 2008
Mycket klokt. Du är så klok!
Jag har varit föga nyttig idag. Usch. Helt vissen.Imorgon är en ny dag? Kram vännen!Anneli

Millegrafos Skrivet March 19th, 2008
Kraam tjejen! Hoppas snön och solen får dig att piggna.Hörs!

Anonym Skrivet March 19th, 2008
Hej!Jo, jag har designat muffinslapparna själv. Men det är ett företag som heter "Minx design" som tryckt dem åt mig. Adress:www.designbyminx.com Fast just nu är butiken stängd, men den kommer att öppna.Tack för besöker och välkommen åter! :-)Susanne/> www.undersolen.se

Anonym Skrivet March 23rd, 2008
Jag tycker att man kommit en bra bit på väg genom att bara tänka tanken på att omvärdera! Tror jag ska försöka ta efter, men ibland är det skönt att inte vara så förståndig och präktig också! Ha det bra!Therése kes.bloggagratis.se

Millegrafos Skrivet March 26th, 2008
Jamenpreciis! Tack för hälsningarna, Therése och Susanne.

Inga kommentarer: