tisdag 12 maj 2009

Brottarens memoarer.

Gamla bloggen: Apr 11th, 2009 10:58 pm

Jag påminns varje gång jag läser Pippiboken för lille storebror - och kommer till partiet där Starke Adolf totalt golvas, på cirkus, av den rödhåriga tjejen med flätorna.

Ler och berättar för sonen, att Hjalmar Lundin minsann var Världens starkaste man på sin tid.


Hela barndomen hörde jag berättas om honom - min farfars fars kusin. Som uppträdde på tivoli med att räta ut hästskor, och annat häftigt.

Sånt som kraftkarlar sysslar med hela dagarna.



I boken som han skrev ska jag absolut läsa på bättre, (när jag kommer åt att lägga vantarna på den). "On the mat - and off. Memoirs of a wrestler." En bok jag aldrig sett eller ännu mindre hållit i, men som vi vetat om.

Och den etthundrasjuttiotre sidor tjocka boken har, för inte länge sedan, hittats på nätet av min mor och far. Tillsammans med fina helkroppsporträtt av honom. Tycker det hela är spännande! Bilden är lånad därifrån, från Lulu.

Och tiden ...liksom svindlar inom en. Tänk. Hjalmar är numera faktiskt morfars farfars kusin.

Å t e r a n v ä n t . . .: Det stora röda skåpet som blev över vid vänners flytt. Tack för det Kerstin och Åke!


Kommenterat av:

Anonym Skrivet April 21st, 2009
uräskta språket,,, men FAN VA COOLT!! =D ere sant? världens starkaste man? eep! vet itne om jag tror dig riktigt..?tounge
hjärta
Linnéa www.neeaahlg.blogg.se
hälsa alla jag känner

Millegrafos Skrivet May 04th, 2009
Joråsatte. Det är sanning. Vad jag vet. Jag lovar, jag ska forska mer och återkomma!
Visst var han stilig?
Alla du känner hälsar förresten tillbaka.

3 kommentarer:

Anneli sa...

Nämen oh vilken fin blogg du bygger! Ska jag uppdatera länken eller lägga till? Kram kram!

KARIN sa...

Tack, vad kul att du hittade hit, det är så kul att inreda på nytt! Byt länk du, här på sidan finns nu lilla stigen till den gamla också, om man vill dit.

Kraming!

Stefan Jansson sa...

Tjena Karin, Har du sett den här bilden på Hjalmar?