onsdag 3 juni 2009

Rösträtt fast fel.

Meen, vad bra sagt. Härmed har jag också sagt det.

Själva var vi hela familjen och genrepade i söndags. Jorå, mamma Karin bredde mackor, packade festisar och frukt och släpade med alla övriga medlemmar ut, i brännande solsken. Med röstkort och id-handling i shortsfickorna.

Kan bara vara tokfamiljer till sånt, och det är vi i ett nötskal.

Fast inte det där med att rekognosera. Nej, detta var seriöst menat, tro det eller ej. Hela veckan hade jag nämligen tänkt förhandsrösta, så det stod RÖSTA med whiteboardpenna på kylskåpet. För att liksom ha det avklarat, om man liksom skulle glömma bort den rätta liksom dagen. Förhandsröstningen sköt jag upp dag efter dag, allt medan känslan växte av att snart blir det inte på förhand, detta röstande.

Plötsligt hade jag kommit ikapp kalendern. Fast inte.

Man kan tycka att någon (läs: annan vuxen) i familjen skulle hinna märka något, innan vi var framme vid vallokalen och tyckte det var dåligt skyltat och väldigt lite folk. Men icke. Ända dit kom vi nämligen. Och hem igen, geschwint värre.

En dag senare var det jag som gjorde det på riktigt. På lokala biblioteket, nästan rodnandes, som om registratorn som satt där hade en aning om gårdagen, via någon dold kamera.

Och, samtidigt, oj vad reko det kändes. Ja, jo, jag HAR väldigt lätt för att känna förnöjsamhet. Det är den förvirrades förbaskade rätt.

3 kommentarer:

Mina sa...

kul historia... men vad bra att du inte gav upp och inte röstade... Jag höll på att glömma att rösta idag, hade varit laddat hela veckan och vi hade bestämt att vi skulle göra det när vi åkte hem från mamma men... när vi parkerade bilen hemma kl. 20.30 så kom vi på det! Det var bara att köra iväg igen, det positiva var att vi fick med Hasses pappa som inte hade tänkt att rösta. Kram Mina

Linnéa sa...

HAHAHAHAHAHAH !! andas..andas....! xD
så.. nu har jag slutat skrattat.. :p haha, shit, jag skrattade oavbrutet när jag läste det här inlägget. Hur du går och planerar och skjuter upp röstningen, men vad händer på satellitvägen?
-''när ska man rösta matti?''
-''öööh? jag vet inte?''
-''jaha, ja men det märker man väl..''
SÖNDAG KVÄLL-PAPPA SLÅR PÅ TV:n
-''ey! kolla det är EUvalet på tv!''
-men matti! vi har ju itne röstat! :O
-kolla en klocka i hörnet som tickar ner! det är 13 minuter kvar tills vallokalerna stänger. hinner vi?
-JA FÖR FAN!
*BRUUM*
I BILEN
-Vad ska vi rösta på?
-jag vet inte.. vad tycker du?
-vi tar vad som finns när vi kommer dit, det brukar väl finnas nå lappar där?

asså, vilken historia jämfört med din xD
hahaha, nu börjar jag skratta igen.. ;P vilken skillnad
Linnéa hos tokfamiljen... ;D

KARIN sa...

Hehe, tack Minas och Linnéas familj för att ni haströstade. Ni är registrerade, var god lägg på luren.

Kram!